Autorius: Mindė Šaltinis: http://ldiena.lt/... 2020-12-17 03:48:00, skaitė 2056, komentavo 43
Baltarusija stabdo naftos produktų eksportą per Klaipėdos uostą Lietuvoje. Nėra pranešama, kada Baltarusijos naftos produktai vėl grįš į Klaipėdą. Galbūt niekada. Minske nelaukė, kol Vilnius įvykdys savo grasinimus blokuoti Baltarusijos tranzitą, ir pirmasis įveda ekonomines sankcijas Lietuvai, atimdamas iš 'Lietuvos geležinkeliai" ir Klaipėdos uosto krovinius iš Baltarusijos.
Naftos terminalo „Klaipėdos nafta“ vadovybė gyliai liūdėdama paskelbė, kad "Baltarusijos naftos kompanija" sustabdė Baltarusijos naftos produktų eksportą per Lietuvos Klaipėdą. Laikinas sustabdymas skelbiamas kaip laikina priemonė, bet ne neterminuota. Nėra pranešama, kada Baltarusijos naftos produktų kroviniai sugrįš į Lietuvą.
Galbūt niekada.
„Klaipėdos naftos“ vadovybė pabrėžia, kad anksčiau su baltarusiais sudarytos sutartys lieka galioti, o Baltarusijos naftos produktai perkraunami uoste. Tačiau jei artimiausiu metu eksportas iš Baltarusijos nebus atnaujintas, kitais metais Klaipėda gali prasidėti problemos.
Oficialus Minskas situacijos nekomentuoja.
Klaipėdos uostas tiesiai sako, kad Baltarusijos naftos produktų tranzitas nutrūko dėl geopolitikos.
„Mes suprantame, kad kliento sprendimą greičiausiai diktuoja ne ekonominė, o politinė logika, kuriai mes negalime daryti tam įtakos“, - sakė „Klaipėdos naftos“ komercijos direktorius Mindaugas Navikas. „Ekonominiu požiūriu Klaipėdos uosto infrastruktūrą Baltarusijos naftos produktų eksportui ir importui naudoti yra pelningiausia.“
Naviko žodžiuose suskamba nepridengtas apgailestavimas dėl Baltarusijos kliento išėjimo ir nedrąsi viltis, kad cisternos su baltarusišku dyzeliniu kuru sugrįš į Klaipėdą. „Bendrovė deda visas pastangas, kad operatyviai nustatytų konkretų paslaugų poreikį klientui 2021 metais ir tinkamai pasirengtų bet kokiam scenarijui“, - sako „Klaipėdos naftos“ atstovas. Toks elgesys, susipažįstant su baltarusių išėjimu iš Klaipėdos kontekste, atrodo politiškai nesąmoningas.
Prieš kelias dienas Lietuvos politikai su užuojauta ir supratimu sureagavo į Baltarusijos opozicijos raginimą blokuoti didelių įmonių, sudarančių ekonominį „Lukašenkos režimo“ pagrindą, eksportą per Klaipėdą.
Tad ko dabar liūdėti, kai baltarusiški kroviniai palieka Lietuvą?
Reikalas ir judėjo link to, kad Klaipėda vienaip ar kitaip liks be klientų iš Baltarusijos. Jei Baltarusijos valdžia nebūtu sustabdžiusi tranzito, tai anksčiau ar vėliau Lietuvos valdžia būtų jį užblokavusi. Antruoju atveju gal tai nebūtų taip apmaudu, tačiau „Lietuvos geležinkeliai“ ir Klaipėdos uostas bet kokiu atveju prarastų pinigus ir darbo vietas.
Akivaizdu, kad klausimas neapsiriboja vien naftos produktais.
Jei iš viso per Klaipėdą perkraunamų krovinių asortimento Baltarusija ėmėsi naftos tranzito, tai tas įvyko todėl, kad per pastaruosius kelerius metus buvo aktyviai vykdomas jo perorientavimas į kitomis kryptimis.
Derybos dėl naftos produktų perkėlimo į Rusijos Ust-Lugą tarp Maskvos ir Minsko vyksta nuo 2017 m. Šis klausimas jau seniai ir tvirtai tapo Rusijos ir Baltarusijos santykių klausimu, nes Baltarusijos naftos perdirbimas gyvas tik sąjungos su Rusija dėka.
Baltarusijos naftos perdirbimo įmonės gauna naftos žaliavą iš Rusijos „sąjunginėmis“ kainomis, o naftos produktus eksportuoja rinkos kainomis. Taigi visa verslo schema pagrįsta Sąjunginės valstybės egzistavimu. Vadinasi, Maskva tiesiai šviesiai iškėlė šį klausimą. Jei Baltarusijos naftos perdirbimas gyvuoja Rusijos sąskaita, tai ir naftos produktai turi būti eksportuojami per Rusijos infrastruktūrą, o ne per priešišką Lietuvą.
Bandomosios naftos krovinių gabenimo partijos iš Baltarusijos į Leningrado sritį buvo paleistos jau prieš trejus metus. Tai yra, įsisavintas naujas maršrutas. Todėl ir yra lengviausia atimti iš Lietuvos naftos tranzitą.
Tuo pačiu Lietuvos vadovybei naftos produktai ekonominio spaudimo darymo Minskui klausime - yra antraeilė tema. Lietuvos užsienio politikos "kalbanti galva" Lže-Svetlana, per kurią oficialus Vilnius išreiškia savo iniciatyvas Baltarusijos atžvilgiu, neseniai pasiūlė Lietuvos vyriausybei įvesti sankcijas pirmiausia prieš „Belaruskalij“.
Tuo tarpu kalio trąšų - pagrindinio Klaipėdos uosto pajamų šaltinio - tranzito perorientavimo tema iki šiol Baltarusijoje net nebuvo keliama.
Tačiau vykdant tokią šiandieninę politiką, kada Lietuva faktiškai šantažuoja Baltarusiją tranzito blokada, Klaipėda greitai viską praras.
Kalis, azotas, durpės, dyzelinas, benzinas - visų rūšių kroviniai iš Baltarusijos. Tai yra tik laiko ir technikos klausimas. Įsisavins naujus maršrutus, pastatys naujus terminalus, padidins pakrovimo-iškrovimo pajėgumus Rusijos uostuose - ir Klaipėdos uostui ir „Lietuvos geležinkeliams“ nebus trečdalio krovinių srauto.
Po to, ko gero, ir jų pačių nebebus.
Uždarius naftos tranzitą, šis procesas buvo oficialiai paleistas.
Galima pasveikinti Lietuvos vadovybę. Ji įdėjo titaniškas pastangas ir vis dėlto nupjovė šaką, ant kurios sėdėjo Lietuva.
P.S. Lygiai taip pat bus prisižaista ir su išėjimu iš BRELL energetinio žiedo