10 SAXO BANK prognozių 2023 metams

Autorius: Algimantas Lebionka Šaltinis: http://lebionka.blogspot.com/2... 2022-12-07 18:49:00, skaitė 367, komentavo 3

10 SAXO BANK prognozių 2023 metams

Saxo Bank yra Danijos investicinis bankas, kurio specializacija yra internetinė prekyba ir investicijos. 1992 m. ją kaip maklerio įmonę, pavadinimu Midas Fondsmæglerselskab, įkūrė Larsas Seier Christensenas, Kimas Fournais ir Marcas Hauschildtas. Tradiciškai Saxo Bank skelbia prognozes ateinantiems metams. Žemiau - prognozės 2023 metams.

https://www.home.saxo/insights/news-and-research/thought-leadership/outrageous-predictions

1. Milijardierių koalicija kuria trilijonų dolerių vertės Manheteno projektą energetikai

Santrauka: "Tai didžiausios mokslinių tyrimų ir plėtros pastangos nuo Manheteno projekto, kurio metu buvo sukurta pirmoji atominė bomba, laikų." - Peter Garnry ir Anders Nysteen

Jau dabar didėjantis elektros energijos poreikis sprogs ne tik dėl dabartinio ir planuojamo mūsų transporto priemonių parkų elektrifikavimo naudojant elektromobilius, bet ir dėl vykstančio žmonių veiklos skaitmeninimo ir dėl to eksponentiškai didėjančio duomenų saugojimo ir perdavimo. Duomenų centrų infrastruktūra, reikalinga skaitmeninei ekonomikai aptarnauti, ir toliau sparčiai auga, o per ateinančius dešimtmečius šie centrai gali sunaudoti apie 20 proc. pasaulio energijos. Tuo pat metu energijos augimo potencialas, viena vertus, atrodo labai ribotas dėl nepriimtinai nešvaraus ir klimato kaitą keičiančio senojo iškastinio kuro, kita vertus, dėl varginančiai išsklaidytų ir nepastovių alternatyvų, tokių kaip vėjas ir saulė.

2023 m. didžiųjų technologijų bendrovių savininkai ir kiti milijardieriai technofilai tampa nekantrūs, kad nėra pažangos kuriant būtiną energetikos infrastruktūrą, kuri leistų jiems ir įgyvendinti savo svajones, ir spręsti būtiną energetikos pertvarką. Susivieniję jie sukuria konsorciumą kodiniu pavadinimu "Trečiasis akmuo", kurio tikslas - surinkti daugiau nei trilijoną dolerių ir investuoti į energetikos sprendimus. Tai didžiausios mokslinių tyrimų ir plėtros pastangos nuo pat Manheteno projekto, kurio metu buvo sukurta pirmoji atominė bomba, laikų. Be grynų mokslinių tyrimų ir plėtros pastangų, kuriomis siekiama išnaudoti dabartinių ir novatoriškų naujų technologijų potencialą, fondas daug dėmesio skirs ir integracijai, t. y. kaip sujungti naujus gamybos šaltinius su elektros energijos perdavimo ir energijos saugojimo infrastruktūra, kuri užtikrina bazinę apkrovą - dabartinių alternatyvios energijos sprendimų Achilo kulną.

Fondas taip pat skiria nemažą savo investicijų biudžeto dalį dirbtiniam intelektui, kurio perspektyvos pranoko ankstesnius lūkesčius dėl kai kurių mokslinių tyrimų sričių galimybių. Naujausias pavyzdys - dirbtinio intelekto programa "AlphaFold", padariusi esminę pažangą prognozuojant baltymų struktūrą - velniškai sudėtingą skaičiavimo užduotį. Fondo lėšomis siekiama išspręsti kai kuriuos pradinius dirbtinio intelekto uždavinius kietakūnių akumuliatorių mokslo srityje, kurie dėl daug didesnio energijos tankio ir greitesnio įkrovimo laiko lems sparčią pažangą diegiant elektromobilius.

Poveikis rinkai: įmonių, kurios bendradarbiauja su konsorciumu "Third Stone" ir gali padėti įgyvendinti jo viziją, vertė labai išauga, nes investicinė aplinka yra silpna.

2. Prancūzijos prezidentas Macronas atsistatydina

Santrauka: "Per televiziją transliuotame kreipimesi jis kritikuoja opozicijos poziciją dėl absoliutaus blokavimo ir skelbia pasitraukiantis iš politikos." - Kristoferis Dembikas.

Kai 2022 m. gegužę prezidentas Emmanuelis Macronas laimėjo antrąją kadenciją, jis tikėjo, kad gali vesti Prancūziją karališkuoju keliu ir vykdyti reformas. Tačiau tai buvo prieš 2022 m. birželio mėn. vykusius įstatymų leidžiamosios valdžios rinkimus, kai jo partija ir jo sąjungininkai prarado absoliučią daugumą parlamente, todėl E. Macronas buvo priverstas eiti į kompromisus. Nereikia nė sakyti, kad tai jam nėra gerai pažįstama.  

Susidūrusi su stipriu kairiųjų aljanso NUPES ir Marine Le Pen kraštutinių dešiniųjų Nacionalinio ralio pasipriešinimu, vyriausybė neturi kito pasirinkimo, kaip tik priimti svarbiausius įstatymus ir 2023 m. biudžetą paspartintu dekretu - suaktyvinti Konstitucijos 49 straipsnio 3 dalį. Nepaisant to, apeinant įstatymų leidėjus negalima valdyti demokratinėje valstybėje. Bent jau ne ilgalaikėje perspektyvoje. Iš pradžių E. Macronas galvoja paleisti parlamentą ir surengti pirmalaikius rinkimus. Apklausos rodo, kad tai nėra išeitis, nes vis tiek būtų išrinktas pakabinamas parlamentas. Todėl jis supranta, kad ateinančius ketverius metus jis bus nevykusi antis ir negalės priimti savo pasirašytos pensijų reformos.  

Sekdamas Prancūzijos demokratinės sistemos įkūrėjo Charles'io de Gaulle'io pavyzdžiu 1946 m. ir 1969 m., E. Macronas netikėtai nusprendžia atsistatydinti 2023 m. pradžioje. Per televiziją transliuotame kreipimesi jis kritikuoja opozicijos poziciją dėl absoliutaus blokavimo ir paskelbia pasitraukiantis iš politikos. Kol Prancūzija ruošiasi naujiems prezidento rinkimams, E. Macronas nusprendžia įgyvendinti savo seniai puoselėtą svajonę - įsteigti startuolį.  

Viduje jis neatsisakė minties grįžti į valdžią. Jis tikisi, kad jo šalininkai ir tylioji dauguma paprašys jo sugrįžti, kai Prancūziją ištiks politinė suirutė, kaip 1958 m. nutiko de Goliui. E. Macrono atsistatydinimas atveria Eliziejaus rūmų duris kraštutinių dešiniųjų varžovei M. Le Pen, taip sukeldamas apstulbimo bangą visoje Prancūzijoje ir už jos ribų ir sukurdamas naujausią egzistencinį iššūkį ES projektui ir jo netvirtiems instituciniams pamatams. 

Poveikis rinkai: Prancūzijos OAT valstybės obligacijų pajamingumas susilygina su Vokietijos Bondų pajamingumu.

3. Auksas šoktelėjo iki 3 000 JAV dolerių, nes centriniai bankai nevykdo infliacijos mandato

Santrauka: "2023 m. - tai metai, kai rinka pagaliau supras, kad infliacija artimiausioje ateityje ir toliau liepsnos". - Ole S. Hansenas.

2023 m. auksas pagaliau atranda tvirtą pagrindą po sudėtingų 2022 m., kai daugelis investuotojų liko nusivylę dėl to, kad auksas nesugebėjo pakilti, net kai infliacija šoktelėjo iki 40 metų aukščiausio lygio. Pasirodo, kad aukso potencialą stabdė klaidingas rinkos konsensuso statymas, kad infliacija pasirodys esanti laikina. Centriniai bankai daugiausia numato, kad infliacija sumažės iki tikslinės vos per porą metų, ir net pačios rinkos išankstinis infliacijos rizikos vertinimas numato tą patį. Ir kaip 2022 m. auksas turėjo kilti, ypač esant stipriam JAV dolerio kursui, jei už 5 m. JAV iždo obligacijas galima gauti gerokai daugiau kaip 4,0 % tuo metu, kai 5 m. išankstinių sandorių infliacijos normos, pagal kainas, nukris žemiau 2,5 %?  

2023 m. - tai metai, kai rinka pagaliau supras, kad infliacija artimiausioje ateityje ir toliau liepsnos. FED politikos sugriežtinimas ir kiekybinis griežtinimas lemia naują užkampį JAV iždo rinkose, kuris verčia imtis naujų klastingų "priemonių" iždo rinkos svyravimams suvaldyti, kurios iš tikrųjų prilygsta naujam faktiniam kiekybiniam švelninimui. O atėjus pavasariui Kinija nusprendžia labiau atsisakyti savo nulinės KOVID politikos, skelbdama apie veiksmingą gydymą ir galbūt net naują vakciną. Vėl išsiskleidusi Kinijos paklausa skatina naują didelį žaliavų kainų šuolį, dėl kurio sparčiai kyla infliacija, ypač vis labiau silpnėjant JAV dolerio kursui, nes FED naujai sušvelninus savo poziciją, žalieji pinigai yra baudžiami. Nepakankamai vertinamas auksas brangsta dėl to, kad dėl šių naujų aplinkybių iš esmės keičiasi būsimųjų realiųjų palūkanų normų poveikis.  

2023 m. sunkiausia iš valiutų gaus dar vieną paramos pliūpsnį iš trijų krypčių. Pirma, geopolitinis fonas, kai vis labiau stiprėja karo ekonomikos mentalitetas, t. y. siekiama pasitikėti savimi ir mažinti užsienio valiutos atsargas, pirmenybę teikiant auksui. Antra, didžiulės investicijos į naujus nacionalinio saugumo prioritetus, įskaitant energijos šaltinius, energetikos pertvarką ir tiekimo grandines. Trečia, didėjantis pasaulinis likvidumas, nes politikos formuotojai stengiasi išvengti skolos rinkų žlugimo, kai įsivyrauja lengvas realaus augimo nuosmukis (tačiau tikrai ne nominaliųjų kainų!). Auksas tarsi nejučia perbraukia dvigubą viršūnę ties 2 075 JAV doleriais ir kitais metais veržiasi bent iki 3 000 JAV dolerių. 

Poveikis rinkai: JAV dolerių už unciją, o VanEck Junior Gold Miners indekso vertė padidėja keturis kartus.

4. ES kariuomenė verčia ES eiti visiškos sąjungos keliu

Santrauka: "2023 m. kaip niekad aišku, kad Europai reikia sutvarkyti Sąjungos gynybinę poziciją." - John Hardy ir Christopher Dembik

Bet kuri tikra ekonominė ir politinė sąjunga nacionalinį saugumą turi laikyti vienu iš svarbiausių prioritetų, ypač kai karas gresia prie pat tos sąjungos sienų. Nuo Antrojo pasaulinio karo pabaigos Vakarų Europa atsidūrė po guodžiančiu JAV ginkluotųjų pajėgų skėčiu - tiek tiesiogiai, tiek plačiai dalyvaudama NATO veikloje. Pasibaigus Šaltajam karui, nacionalinės gynybos prioritetai dar labiau išnyko. Daugiausia dėmesio buvo skiriama tik "karui su terorizmu" - realiai išsklaidytai ir nematerialiai grėsmei, nors ji ir kėlė didelę grėsmę visuomenės vaizduotėje, o aktyvios šio karo veiksmų vietos buvo toli, daugiausia Irake ir jo apylinkėse bei Afganistane.  

Tačiau Rusijos invazija į Ukrainą sukėlė didžiausią karštąjį karą Europoje nuo 1945 m., o per 2022 m. JAV kadencijos vidurio rinkimus stipriai išaugo dešiniųjų populistinių respublikonų atstovavimas Kongrese, o buvęs prezidentas D. Trumpas tikriausiai paskelbs apie savo kandidatūrą į 2024 m. prezidento postą. 2023 m. tampa kaip niekada aišku, kad Europai reikia sutvarkyti Sąjungos gynybinę poziciją, nes ji mažiau gali pasikliauti vis labiau nepastoviu JAV politiniu ciklu ir susiduria su rizika, kad JAV visiškai atsisakys savo senų įsipareigojimų Europai, galbūt po Ukrainos ir Rusijos paliaubų.  

2023 m. visos ES narės žengia dramatišką žingsnį ir iki 2028 m. imasi kurti ES ginkluotąsias pajėgas, siekdamos sukurti visiškai pilotuojamas ir dislokuojamas sausumos, jūrų, oro ir kosmoso operacines pajėgas, kurioms finansuoti bus skirta 10 trilijonų eurų išlaidų, paskirstytų per 20 metų. Iki 2025 m. numatyta parengti ES greitojo reagavimo pajėgumus, kuriuose dalyvautų daugiau kaip 20 ES valstybių narių. Naujoms ES ginkluotosioms pajėgoms finansuoti išleidžiamos ES obligacijos, kurios bus finansuojamos pagal kiekvienos šalies narės BVP raktus. Tai smarkiai pagilina ES valstybės skolos rinką, o dėl didžiulių investicijų paskatina stiprų euro atsigavimą. 

Poveikis rinkai: Pirmaujančios Europos gynybos bendrovės pasiekia 25 proc. geresnius rezultatus nei platesnė Europos rinka, sukuriami nauji populiarūs Europos gynybos ETF, kurie sulaukia didelio investuotojų susidomėjimo.

5. Šalis sutinka iki 2030 m. uždrausti visą mėsos gamybą

Santrauka: "Ji planuoja iki 2030 m. visiškai uždrausti visą šalyje pagamintą gyvų gyvūnų mėsą." - Charu Chanana.

Daugiau nei trečdalis pasaulyje užauginamų grūdinių kultūrų grūdų naudojami gyvūnų pašarams, o apie 80 proc. pasaulio ariamosios žemės naudojama gyvuliams ganyti, kai kurie iš jų, kaip teigiama, iš buvusių miškų ir net atogrąžų miškų plotų. Dėl to stulbinamai nyksta biologinė įvairovė, taip pat mažėja vietos poveikis aplinkai, pavyzdžiui, dirvožemio erozija ir vietinių vandens išteklių tarša dėl gyvūnų atliekų ir perteklinio trąšų naudojimo pašariniams augalams. Pasauliniu mastu maisto produktų gamyba sudaro trečdalį visų planetos šilumos emisijų, o gyvūnų naudojimas mėsai du kartus viršija augalinių maisto produktų gamybos taršą.  

Daugelis manė, kad dėl 2022 m. energetikos šoko šalys atsisakys klimato kaitos įsipareigojimų, nes prioritetai staiga persikels į paprasčiausią siekį išvengti elektros energijos tiekimo sutrikimų ir sušilti ateinančiomis žiemomis. Tačiau negalime pervertinti didėjančio įsipareigojimo, ypač Europoje, siekti klimato prioritetų net ir dabartinio energetinio šoko akivaizdoje. Be to, klimato kaita ir su ja susijusi politika susijusi ne tik su energija, bet ir su maistu. Vienoje ataskaitoje apskaičiuota, kad norint pasiekti tikslą iki 2050 m. pasiekti nulinį išmetamųjų teršalų kiekį, mėsos suvartojimą reikia sumažinti iki 24 kg vienam žmogui per metus, palyginti su dabartiniu EBPO vidurkiu, kuris yra apie 70 kg. Labiausiai tikėtina, kad į klimato kaitą maisto požiūriu atsižvelgs tos šalys, kurios turi teisiškai privalomus grynojo nulinio išmetamųjų teršalų kiekio tikslus. Švedija įsipareigojo iki 2045 m. pasiekti neutralų anglies dioksido kiekį, o kitos šalys, pavyzdžiui, Jungtinė Karalystė, Prancūzija ir Danija, siekia 2050 m.  

Tačiau morkos ir lazdos metodas retai kada pasiteisina, ir 2023 m. bent viena šalis, norėdama aplenkti kitas šalis ir išsikovoti lyderio pozicijas agresyviausios klimato politikos lenktynėse, nuo 2025 m. imsis griežtai apmokestinti mėsą. Be to, ji planuoja iki 2030 m. visiškai uždrausti visą šalyje gaminamą gyvų gyvūnų mėsą, manydama, kad patobulinta augalinės kilmės dirbtinė mėsa ir dar humaniškesnės, mažiau taršos reikalaujančios laboratorijose auginamos mėsos technologijos turės patenkinti apetitą, kad padėtų išsaugoti aplinką ir klimatą. 

Poveikis rinkai: Tokios akcijos kaip tradicinės "ESG-lite" "Tyson foods" patiria didelį nuosmukį, kol nepradeda investuoti į tvarią ir net laboratorijoje užaugintą mėsą.

6. Jungtinėje Karalystėje rengiamas referendumas dėl "UnBrexit

Santrauka: "Pasiūlos mokesčių mažinimas ir paklausą skatinančios subsidijos energetikai yra toksiškas kokteilis šalies obligacijų ir valiutų rinkoms." - Jessica Amir.

Rekordiškai trumpa Jungtinės Karalystės ministrės pirmininkės Liz Truss kadencija 2022 m. aiškiai parodė JK politikos dilemą: pasiūlos mokesčių mažinimas ir paklausą didinančios subsidijos energetikai yra toksiškas kokteilis šalies obligacijų ir valiutų rinkoms, kai šalis turi didžiulį dvigubą biudžeto ir prekybos deficitą. 2022 m. Truss-Kwarteng duetą pakeitė Rishi Sunak-Jeremy Hunt duetas, kuris tik didindamas mokesčius ir mažindamas išlaidas užtikrina slegiantį fiskalinį griežtumą. Ar tai didina Jungtinės Karalystės skolos trajektorijos tvarumą? Kurį laiką galbūt. Tačiau tai tik alternatyvus toksiškas kokteilis sprogstančiam infliaciniam perkrovimui, kurį Trussas-Kwartengas būtų galėjęs užtikrinti, jei būtų turėjęs galimybę.  

2023 m. Sunak-Hunt pavyks torių populiarumo reitingus nukelti iki negirdėtų žemumų, nes jų žiauri fiskalinė programa įstums JK į gniuždančią recesiją, kurioje sparčiai augs nedarbas ir, kaip bebūtų ironiška, deficitas, nes mokestinės pajamos išnyks. Prasideda visuomenės demonstracijos, kuriose reikalaujama, kad Sunakas surengtų pirmalaikius rinkimus, nes neturi visuomenės mandato. Ekonomikos griūties akivaizdoje apklausos net Anglijoje ir Velse rodo, kad reikia persigalvoti dėl "Brexit" išminties. Daugelis pastebi, kad didžioji dalis jaunosios kartos atstovų iš pradžių pasisakė už pasilikimą: daugiau kaip 80 proc. 18-24 metų amžiaus žmonių balsavo už pasilikimą, o už išstojimą balsavo beveik du trečdaliai vyresnių nei 65 metų amžiaus žmonių, kurių daugelis jau mirė ir iš kurių labai nedaug tebėra darbo jėgos.  

Sunakas galiausiai nusileidžia ir skelbia rinkimus, atsistatydindamas, kad naujas torių profilis galėtų perimti vadovavimą nukentėjusiai partijai. Leiboristų lyderis Keiras Starmeris, pastebėjęs visuotinį pritarimą antrajam referendumui dėl "Brexit" ir apklausose sparčiai kylančius libdemų balsus, kai šie reikalauja naujo referendumo, iškelia savo kandidatūrą, kurioje siūlo nepritarti "Brexit" klausimui, tačiau remia antrąjį referendumą dėl grįžimo į ES pagal Davido Camerono susitarimą, sudarytą prieš pirminį 2016 m. referendumą. Trečiąjį ketvirtį į valdžią ateina leiboristų vyriausybė, kuri žada 2023 m. lapkričio 1 d. surengti referendumą dėl "UnBrexit". Laimi balsavimą dėl pakartotinio prisijungimo. 

Poveikis rinkai: po silpno pasirodymo 2023 m. pradžioje svaras sterlingų atsigauna 10 proc. euro atžvilgiu ir 15 proc. šveicariškojo franko atžvilgiu dėl numatomo Londono finansinių paslaugų sektoriaus skatinimo.

7. Siekiant apriboti oficialią infliaciją, įvedama plataus masto kainų kontrolė

Santrauka: "Karo ekonomikoje vyriausybės ranka negailestingai plėsis tol, kol kainų spaudimas kels grėsmę stabilumui." - Steenas Jakobsenas.

Infliaciją bus sudėtinga kontroliuoti tol, kol globalizacija vyks atbuline eiga, o ilgalaikiai energijos poreikiai nebus patenkinti.  

Beveik visuose karuose buvo vykdoma kainų kontrolė ir racionalizavimas, kurie atrodė neišvengiami, kaip ir mūšio aukos. Precedentų sąrašas tęsiasi bent jau iki Romos imperatoriaus Diokletiano, kuris III mūsų eros amžiaus pabaigoje bandė nustatyti maksimalias visų prekių kainas. Per pastarąjį šimtmetį ir daugiau, per du pasaulinius karus matėme visapusišką kainų kontrolę ir normavimą. Net ir be karo konteksto kainų ir net darbo užmokesčio kontrolė buvo vykdoma didžiausio etatizmo metais valdant Jungtinės Karalystės ministrui pirmininkui Vilsonui ir net JAV prezidentui Niksonui.  

2022 m. taip pat būta ankstyvų ir atsitiktinių iniciatyvų infliacijai valdyti. Energetikos bendrovių netikėto pelno mokesčiai yra visiškas mados klyksmas, o vyriausybės nesugeba pasinaudoti klasikine priemone - racionalizuoti tiekimą. Vietoj to jos aktyviai subsidijuoja perteklinę paklausą, nustatydamos šildymo ir elektros energijos kainų vartotojams viršutines ribas. Prancūzijoje tai paprasčiausiai reiškia, kad komunalinių paslaugų įmonės bankrutuoja ir turi būti nacionalizuotos. Sąskaita išrašoma vyriausybei, o paskui - valiutai per infliaciją. Be to, tikėtina, kad Vakarų pareigūnų pastangos nuo gruodžio 5 d. apriboti Rusijos energijos kainas yra pasmerktos pražūčiai. Taip siekiama iš Rusijos atimti pajamas ir, tikėkimės, visur sumažinti žalios naftos eksporto kainas, tačiau greičiausiai nepavyks nei vieno, nei kito.  

Karo ekonomikoje valdžios rankos bus negailestingai plečiamos tol, kol kainų spaudimas kels grėsmę stabilumui. Politikai mano, kad kylančios kainos kažkokiu būdu rodo rinkos nepakankamumą ir kad reikia daugiau intervencijos, kad infliacija nedestabilizuotų ekonomikos ir net visuomenės. 2023 m. tikimasi platesnės kainų ir net darbo užmokesčio kontrolės, galbūt net kažko panašaus į Jungtinėje Karalystėje ir JAV steigiamą naują Nacionalinę kainų ir pajamų valdybą.  

Tačiau rezultatas bus toks pat, kaip ir beveik kiekvienos vyriausybės politikos atveju: nenumatytų pasekmių dėsnis. Kainų kontrolė, nesprendžiant pagrindinės problemos, ne tik padidins infliaciją, bet ir sukels pavojų, kad dėl paskatų gaminti, netinkamai paskirstytų išteklius ir investicijas sumažės pragyvenimo lygis ir bus pažeista socialinė struktūra. Tik rinka pagrįstos kainos gali užtikrinti didesnį našumą ir veiksmingumą investuojant. Atrodo, kad 2023 m. ir vėliau šią pamoką turėsime išmokti iš naujo. 

Poveikis rinkai: žr. skandalingą prognozę dėl aukso šuolio iki 3000 JAV dolerių.

8. OPEC+ ir Kinija pasitraukia iš TVF, sutinka prekiauti nauju rezerviniu turtu

Apibendrinimas:  JAV sąjungininkės šalys, kurios nėra JAV sąjungininkės, pripažindamos, kad JAV vyriausybė nuolat ginkluoja JAV dolerį, palieka JAV dolerį ir TVF, kad sukurtų tarptautinę kliringo sąjungą (ICU) ir naują rezervinį turtą - Bancor (valiutos kodas KEY), naudodamosi originalia Keyneso idėja iš laikų iki Bretton Woods'o, kad užriestų nosį JAV praktikai, kai jos naudojasi savo galia tarptautinėje pinigų sistemoje.

Nors mažiau nei penktadalis tarptautinės prekybos yra skirta JAV, daugiau nei trečdalis tarptautinės prekybos sąskaitos faktūros išrašomos JAV doleriais, o beveik 60 proc. pasaulio užsienio valiutos atsargų sudaro JAV doleriai. Po Rusijos invazijos į Ukrainą 2022 m. vasario mėn. paskelbtas draudimas vykdyti sandorius su Rusijos suvereniais subjektais sukėlė šoką visose šalyse, kurios nėra karinės JAV sąjungininkės, nes draudimo mastas gerokai viršijo pastaraisiais dešimtmečiais Iranui, Venesuelai ir kitoms šalims taikytas sankcijas. Šios šalys svarsto, ar jų JAV turtui - ir net turtui eurais, jenomis ir svarais sterlingų - gali būti taikomi JAV iždo ir kitų JAV sąjungininkių per naktį įšaldyti įsakymai.  

Daugelis spėliojo, kad Kinijos ženminbi gali tapti naująja rezervine valiuta, tačiau Kinija nerodė jokio intereso atsisakyti tarpvalstybinės kapitalo kontrolės. Kitas svarbus aspektas, trukdantis naudoti CNH prekyboje, yra tai, kad daugelis ne JAV sąjungininkių baiminasi Kinijos įtakos ir galios augimo.  

Natūralus sprendimas Kinijai ir daugeliui jos prekybos partnerių, ypač energijos ir kitų žaliavų eksportuotojų, veikiau būtų rasti naują ne nacionalinę valiutą - rezervinę priemonę, kuria būtų galima prekiauti. Įkvėpimo jie semiasi iš britų ekonomisto Johno Maynardo Keyneso vadovėlio, kaip po Antrojo pasaulinio karo atkurti tarptautinę pinigų sistemą be hegemono. Kazachstano mieste Astanoje surengtoje epochinėje konferencijoje OPEC+ šalių, žemyninės Kinijos, Honkongo, Indijos, Brazilijos, Pakistano, Centrinės Azijos šalių ir dešimčių Afrikos Sąjungos šalių lyderiai susirenka sukurti tarptautinę valiutų sąjungą, pagrįstą nauju apskaitos vienetu ir rezerviniu turtu - Bancor (valiutos kodas KEY). KEY gali turėti tik šalių narių centriniai bankai, jis naudojamas kaip apskaitos vienetas atsiskaitymams už tarptautinius sandorius ir kaip atsargų aktyvas. Naujasis KEY indeksuojamas pagal prekiaujamų žaliavų krepšelį, kuriame didžiausią svorį turi žalia nafta. Šalių narių valiutos užtikrinamos KEY fiksuotais valiutų keitimo kursais ir koreguojamos atsižvelgiant į santykinius einamosios sąskaitos pokyčius tarp šalių narių. Visos naujai sukurtos pinigų sąjungos TKS šalys narės pasitraukia iš TVF. Saudo Arabija ir Honkongas nutraukia savo valiutų susiejimą su JAV doleriu. 

Poveikis rinkai: Neprisijungę centriniai bankai labai sumažino savo JAV dolerio atsargas, JAV iždo pajamingumas smarkiai išaugo, o JAV dolerio kursas, palyginti su valiutų krepšeliu, prekiaujamu su naujuoju KLAUSIMŲ turtu, sumažėjo 25 proc. 

9. USDJPY fiksuotas 200 JAV dolerių kursas, nes Japonija pertvarko finansų sistemą

Santrauka: "Japonijos realusis BVP sumažėjo 8 proc." - John J. Hardy.

2020 m. Japonija mobilizavo šimtus milijardų JAV dolerių savo valiutos atsargų, kad apgintų nepajudinamą Japonijos banko (BoJ) pinigų politiką ir pačią Japonijos jeną, nes BoJ atsisakė padidinti bazinę palūkanų normą nuo -0,1 proc. arba panaikinti 10 m. Japonijos vyriausybių obligacijų pajamingumo ribą - 0,25 proc. 2022 m. persiritus į 2023 m., spaudimas JPY ir Japonijos finansų sistemai vėl didėja dėl pasaulinės likvidumo krizės, kurią sukėlė įnirtingas FED politikos griežtinimas ir didesnis JAV iždo pajamingumas.  

Iš pradžių BoJ ir Finansų ministerija sprendžia susidariusią situaciją sulėtindama, o vėliau sustabdydama valiutos intervencijas, pripažinusi egzistencinę grėsmę šalies finansams po to, kai buvo sudeginta daugiau kaip pusė centrinio banko atsargų. Tačiau USDJPY kylant per 160 ir 170, o visuomenės protestams dėl sparčiai didėjančios infliacijos pasiekus karštligišką lygį, jie supranta, kad krizė reikalauja naujų drąsių veiksmų. USDJPY kylant virš 180, vyriausybė ir centrinis bankas pradeda veikti.  

Pirmiausia jie paskelbia 200 USDJPY apatinę ribą ir praneša, kad tai bus tik laikinas, nežinomos trukmės veiksmas, skirtas Japonijos finansų sistemai pertvarkyti. Šis perkrovimas apima ir tai, kad Japonijos centrinis bankas imsis aiškaus visų savo turimų skolos vertybinių popierių monetizacijos ir juos panaikins. QE su monetizacija pratęsiamas, siekiant dar labiau sumažinti Japonijos valstybės skolos naštą, tačiau iš anksto numatant jo mažinimo planą per ateinančius 18 mėnesių. Dėl šio žingsnio valstybės skola turėtų sumažėti iki 100 % BVP pasibaigus BoJ operacijoms, t. y. mažiau nei perpus mažiau nei pradiniame etape. Tada BoJ bazinė palūkanų norma padidinama iki 1,00 % ir panaikinama visa pajamingumo kreivės kontrolė, todėl 10 m. palūkanų norma gali šoktelėti iki 2,00 %.  

Siekiant išvengti bankų nemokumo, prireikus rekapitalizuojami bankai, o į Japonijos krantus sugrįžta trilijonai jenų, nes Japonijos eksportas ir toliau sparčiai auga, o užsienyje laikomų milžiniškų Japonijos santaupų repatrijavimui taikomos mokesčių lengvatos. Japonijos realusis BVP dėl sumažėjusios perkamosios galios sumažėjo 8 proc., nors nominalusis BVP padidėjo 5 proc. dėl padidėjusių pragyvenimo sąnaudų, tačiau dėl pertvarkymo Japonija vėl grįžo į stabilią padėtį ir sukūrė viliojantį reagavimo į krizę modelį panašiai krizei, kuri neišvengiamai ištiks Europą ir net JAV.  

Poveikis rinkai: JAV dolerio jena prekiaujama iki 200, tačiau iki metų pabaigos ji yra pakeliui žemyn. 

10. Mokesčių rojaus draudimas žudo privatų kapitalą

Santrauka: "EBPO sutinka 2023 m. imtis agresyvesnės pozicijos mokesčių rojaus atžvilgiu ir visiškai uždrausti didžiausius pasaulio mokesčių rojus." - Peter Garnry.

2016 m. ES įvedė ES mokesčių rojaus juodąjį sąrašą, kuriame nurodytos šalys ar jurisdikcijos, laikomos "nebendradarbiaujančiomis", nes skatina agresyvų mokesčių vengimą ir planavimą. Tai buvo atsakas į nutekintus Panamos dokumentus - milijonus dokumentų, kuriuose atskleistas turtingų asmenų, įskaitant politikus ir sporto žvaigždes, sukčiavimas mokesčių srityje. Tačiau į tą juodąjį sąrašą, iš dalies dėl veiksmingo lobizmo, nebuvo įtraukti didžiausi mokesčių rojai. Taigi pasaulinė mokesčių rojaus ekosistema ir toliau klesti. Mokesčių rojais aktyviai naudojasi ne tik turtingi asmenys - ištisos pramonės šakos, pavyzdžiui, privataus kapitalo ir rizikos kapitalo, taip pat naudojasi mokesčių rojaus priemonėmis, pavyzdžiui, lengvatiniais fondais, kad pritrauktų užsienio investuotojų kapitalą iš skirtingų mokesčių jurisdikcijų.  

2023 m. toliau gilėjant karo ekonomikos mentalitetui, nacionalinio saugumo perspektyvos vis labiau krypsta į pramonės politiką ir vidaus pramonės šakų apsaugą. Kadangi išlaidos gynybai, įmonių perkėlimas ir investicijos į energetikos pertvarką brangiai kainuoja, vyriausybės ieško visų įmanomų potencialių mokestinių pajamų šaltinių ir randa mažai kabančių vaisių - mokesčių vengimo rojų. Apskaičiuota, kad mokesčių rojai vyriausybėms kasmet kainuoja nuo 500 iki 600 mlrd. dolerių negautų pajamų iš pelno mokesčio. 

Remdamasi ekonomikos patarėjų rekomendacijomis, kad mokesčių rojai neduoda didelės ekonominės naudos, EBPO sutinka 2023 m. pereiti prie agresyvesnės pozicijos mokesčių rojų atžvilgiu, pradėdama visiškai uždrausti didžiausius pasaulyje mokesčių rojus, tokius kaip Kaimanų salos, Bermudai, Bahamos, Mauricijus ir Meno sala. Draudimas reiškia, kad įmonių įsigijimai EBPO šalyse negalės būti vykdomi naudojant kapitalą, atvykstantį iš mokesčių rojaus subjektų, ir tik iš EBPO šalių arba šalių, kurios priima EBPO kapitalo skaidrumo standartus, kurie apimtų automatinį keitimąsi informacija, tikrosios nuosavybės registravimą ir ataskaitų teikimą pagal šalis.  

JAV perkeltosios palūkanos, apmokestinamos kaip kapitalo prieaugis, taip pat perkeliamos į įprastines pajamas. ES mokesčių rojaus draudimas ir JAV perkeltųjų palūkanų apmokestinimo taisyklės pakeitimas sukrėtė visą privataus ir rizikos kapitalo pramonę, sustabdė didžiąją dalį ekosistemos, o viešai kotiruojamoms privataus kapitalo įmonėms buvo nustatytas 50 proc. vertės sumažėjimas. 

Poveikis rinkai: "iShares Listed Private Equity UCITS ETF" krito 50 proc.